Follow me on my new websitesite - Turn Autism Around

Ninka den underlige med medbragt mad

Da jeg var lille, havde jeg armene foldet over hinanden ovenpå håret som en arm-turban, hver gang jeg var ude blandt fremmede.

I virkeligheden ville jeg helst have haft en kasse med kukhuller i. Så genert var jeg.

Havde der været burkaer i Bøvlingbjerg (hvor jeg boede laaaangt ude på bøhlandet), var jeg trukket i sådan en.

Helt så slemt er det ikke mere.

Men jeg mærker en snert af det alligevel en gang imellem. Trangen til ikke at ville være i vejen og stikke næsen frem.

Som i går, hvor vi var to vennepar hos nogle af vores ældste venner. Med børn, påskemiddag og det hele.

ALLE var SÅ søde. Der blev lavet tun til Morten og kødet blev stegt i olie. Vi havde selv de der papæg med guf i til vores børn. De andre fik papæg, der lignede Melvin og Bertrams.

Tapenaden var uden mælk og gluten.

Jeg sagde "Nej tak" til rødvin hele aftenen. Men snuppede to glas portvin og lidt økologisk kaffechokolade 70 % senere.

Det var skide hyggeligt.

Vi grinede hele aftenen. Og underne legede og spillede Playstation og byttede Pokemon kort. Melvin fik Carte D´or is OG mælkechokolade. OG franner med smør og ost til morgenbordet. Han er efterhånden den eneste, der går det hele, når han er ude nogle gange om året.

NÅ. Hvor vil jeg hen med det?

Jo, nogen gange synes jeg da, at jeg er skide irriterende, når jeg skal kigge på etiketter, ikke vil have dit eller dat. Og ikke længere kan være Ninka med alle slikposerne, der let hældte en flaske vin i svælget ved festlige lejligheder. OG åd fire franskbrødsmadder OG wienerbrød bagefter.

Det var da nemmere.

Men nej - jeg vil aldrig nogensinde tilobage til det alligevel.

Jeg er glad for mit valg. Også selvom vi nu selv har boller, hørfrøolie, proteinpulver, pålæg, soyayoughurt, guf og granatæblesaft med. OG fylder hele værtsparrets køleskab med det.

"Det er fantastisk, at Bertram bare kan gå rundt sammen med de andre børn og lege nu. Det var jo et HELVEDE for ham før", sagde vores ældste fælles ven Søren. Som HAR været på ferie med Bertram, dengang han fik ostepops og var så adfædsforstyrret og manisk, at jeg var sikker på, at det var sidste gang, de gad være sammen med ham igen. Efter den oplevelse gik der flere år før vi tog Bertram med ud.

Nu er vi en familie igen.

Og vi er sunde, slanke, glade og LEVENDE.

Og vi kan færdes SAMMEN blandt andre mennesker med vores før så syge barn.

Hurra for det.

Også selvom vi har mærkelig proviant med og er en smule besværlige en gang imellem.

Hvis jeg vil gøre en forskel i verden, er jeg NØDT til at træde ud af mængden og være FOR MEGET.

Kys

Ninka

Kommentarer (24)

  1. Lene Møller på 14.04.2008
    Hej Ninka!

    Jeg har læst din bog og er blevet inspiret til at gå igang med kernesund mad.

    Men falder over nogle spørgsmål. forskellige shakes( vi er vilde med dem) De må ikke gemmes?
    Hvordan kan det være? Havde ellers tænkt at jeg ville lave nogen til vuggestuen når de skulle have koldskål til eftermiddagsmad. Så han kunne få noget der lignede de andres.
    Vi tager alle fikseolie i tabl. form.(dags dosis) men samtidig bruger vi også livets olier. Kan vi få for meget af det?
    Jeg holder den 100% mine børn forsøger jeg de er 16 mdr. og 8 år. men i vuggestuen er jeg jo ikke helt herre over hvad han får, men jeg siger til mig selv at så længe det bliver begrænset til et minimun af mælk i institutionon, og vi holder den 100% der hjemme, så er det godt nok. Det skal siges at begge mine børn og jeg har børne eksem(ej slemt) men ellers raske og friske.
    Kan vi overhovedet se en effekt hvis de stadig får lidt mælk selvom et er ekstremt lidt iforhold til før? og hvor lang tid skal der gå før man skulle kunne se en effekt?

    Vi glæder os meget til d. 10. maj. kan man kun købe billetter ved indgangen,?kan ikke se at de kan købes nogen steder nu.

    Hilsen Lene
  2. Mie Valbjørn på 23.03.2008
    Det indlæg kunne jeg have skrevet ;o)

    Skønt og meget opløftende at læse!!

    Kh, Mie
  3. Lea Pabian på 23.03.2008
    Ja det er lige det der med at være FOR MEGET man skal lære.. Men jeg siger til mig selv at det er skidehamrende godt at jeg er for meget ;0)

    Min mand og jeg var til påskefrokost hos mine forældre i fredags og min søster, hendes mand og 3 børn var der også. Vi kommer i gennem frokosten stille og roligt - børnene ( på 10, 8 og 3) har ikke spist andet end lidt frikadelle og så ellers drukket rigtig meget cola.. Jeg havde købt et lille påskeæg til dem hver (overvejede faktisk at lave noget Kernesundt men valgte at lade være fordi ...ja fordi jeg ikk ville være for meget) som de gnaskede i sig på 15 min. En halv time senere disker min mor så op med et kæmpe påskeæg til dem hver på 300 gr stykket. Jeg sagde så til min mor at når vi fik børn ( er pt i fertilitetsbehandling..) så var jeg ikke så glad for at de sku ha sådan nogle kæmpe påskeæg fordi de er fyldt med sukker og mælk osv.. Min søster spørger hvorfor min kommende børn ikk må få sukker? Og jeg svarer at det mener jeg ikke at børn har godt af og at der nødvendigt. Så blev hun møgfornærmet - og kom med klassikeren: "Ja ja bare vent til i selv får børn".

    Min dejlige mand gjorde så opmærksom på at selvom vi ikke er en familie endnu så har vi stadig nogle holdninger og en måde at leve vores liv på - og hvorfor sku jeg gi mine noget jeg ikke vil byde mig selv.

    Det kræver nosser at sige fra og være for meget - men jeg gør det med oprejst pande og er stolt af det.

    Til Ninka: Tak for løberådet - løber nu 5 min og går ca 3 min.. Det er SÅ fedt at komme afsted nu! Kan slet ikke undvære det..

    Knus fra Lea
  4. Marlene Bundgaard på 23.03.2008
    Hej Lis

    Ja, det er jeg også stødt på i min research om ortoreksi, og det er jo interessant de "loge" undlader at nævne det i artiklerne.

    Godt du fik det med her i debatten.

    Hilsen Marlene
  5. Lis W. på 23.03.2008
    God dejlig søndag morgen!!

    Har lige undersøgt lidt mere omkring ortoreksi.

    Diagnosen er IKKE anerkendt i Sundhedsstyrelsens Sygdomsklassifikationssystem.

    Og godt for det! For samtidig kom jeg til at tænke på, hvad pokker skulle alle allergikere, diabetikere, cøliakere m.fl. dog så gøre??? Undlade visse fødeemner i deres kost og SAMTIDIG have udsigt til også at få en psykiatrik diagnose!, eller hvad??

    Så dr. Steven Bratman bliv hjemme i Colorado med dine diagnoser. Tror den mand lever virkeligt usundt, når man læser hans kriterier for diagnosticeringen af ortoreksi.

    God søndag!

    Lis



  6. Marlene Bundgaard på 23.03.2008
    P.S.

    Ortoreksi er ikke når man skærer lidt ned på noget, det er når der kun er få ting tilbage som man vil spise!

    Citat fra www.spiseforstyrrelser.dk

    ”Andrea havde astma og fandt ud af, at hun fik det bedre og kunne skære ned på medicinen, hvis hun ikke drak mælk. Hvede, soja og majs skulle hun også undgå. Efter noget tid blev også æg, avocado, tomater, byg, rug, kylling, kalkun og tunfisk droppet og derefter broccoli, salat og æbler. Senere følte hun sig overfølsom over for appelsiner, ferskner, ris, kartofler og selleri, og den eneste mad, hun helt sikkert kunne tåle, var lam og hvid
    sukker. Da hun til sidst ikke kunne leve af den kost, der var tilbage, opfandt hun en kompliceret diæt med regler og ritualer, hun selv havde fundet på. Hun tilbringer nu det meste af sin tid hjemme, hvor hun tænker over det næste måltid. Det er nemlig vigtigt, at det passer ind i diæten, da konsekvenserne ellers strækker sig over flere uger. Hun går ikke så meget ud, og hvis hun gør, medbringer hun altid sin egen mad. Andrea har ortoreksi.”

    Hilsen Marlene.
  7. Marlene Bundgaard på 23.03.2008
    Hej Morten

    Tak for din mening om ortoreksi.

    God vinkel!

    Godmorgen
    Hilsen Marlene
  8. Morten Mauritson på 23.03.2008
    Kære kernesunde:-)

    Jeg synes, jeg vil knytte en lille kommentar til ortoreksi-diskussionen.
    Jeg er nemlig enig med eksperterne i, at sundhed ikke må blive en besættelse. Jeg kan nogle gange mærke, at jeg overdriver, når det gælder løbetræning og sund kost. Nogle gange glemmer jeg bare at leve. At leve kernesundt er en god basis-livsstil, der ikke må udvikle sig til et regime.
    Det er netop en livsstil, der gør, at man bliver bedre til at mærke sig selv og livet.
    Derfor er jeg også i stand til at mærke, hvornår jeg har lyst til at skeje ud med øl, fest og farver. I gamle dage festede jeg nærmest bevidstløst - i dag er det meget sjovere, fordi det er et valg!

    Selv lever jeg supersundt 90 procent af tiden og har det fantastisk med det. De sidste 10 procent er sgu\' også fantastiske .- jeg håber, I forstår:-)

    Fortsat god Påske!

    /M
  9. Marlene Bundgaard på 23.03.2008
    Kære Ninka

    Tak for dit svar.

    Ja, pyt med den artikel... hvis bare min omgangskreds også sagde det...men det er dér det bliver svært.

    Jeg føler heller ikke vi hér kommer ind under den kategori, og jeg overgiver mig ikke.
    Jeg kæmper videre. Jeg vil og jeg kan!!
    Gjorde bare opmærksom på hvor svært det er når andre er imod os.

    Sov godt.
    Kærligst Marlene.
  10. Laila Jørgensen på 22.03.2008
    Tak Ninka,

    Alt det der siges ( også direkte) er jo bedre end det der ikke siges. Jeg havde nok lige brug for et spark i måsen. Jeg skal sgu nok klare den - og jeg vil! det er stadig den stærkeste del.

    tak
    fra
    Laila
  11. Trine Hansen på 22.03.2008
    Hej Anne.

    Tusind tak for tippet. Vil prøve det!

    Mange knus Trine.
  12. Marlene Bundgaard på 22.03.2008
    Hej.

    Ninka, hvor må du være glad og taknemmelig over at have den slags venner.

    Den anden dag fik jeg stukket bladet "HELSE" (Hvorfor det hedder sådan ved jeg virkelig ikke) op i snotten, og blev bedt om at læse en ramme med overskriften: "ORTOREKSI - NÅR SUNDHED BLIVER EN BESÆTTELSE"
    Selve artiklen hed: ”Krop og sjæl til rensning” og findes i nummeret for februar.
    Den var også fuldstændig imod detox-kure.
    Nå men her kommer citatet fra rammen:

    ”Sundhedsvæsenet er de senere år blevet opmærksom på en ny sygdom, ortoreksi, som også kaldes den 4-spiseforstyrrelse.
    Som ved anoreksi, bulimi og overspisning er maden en så stor besættelse, at det hindrer personen i at føre et normalt liv. Men hvor anoretikeren, bulimikere og overspiseren er fokuserede på mængden af maden, er ortoretikeren fokuseret på madens kvalitet.
    Ortoretikeren begynder at skabe sine egne principper om, hvad der er sundt, og laver egne diæter, regler og ritualer.
    Det fører til en masse fikse ideer om madvarer, man ikke må spise, diæter man selv har opfundet, daglig planlægning af maden i morgen og medbragt mad, når man skal ud. Når man så vidt, har man fået ortoreksi, og sygdommen har taget magten i ens liv.” ( Kilde:sundhed.dk)

    AAARRRRRGHHHHHHH!!!!!!!
    Middelmådigheden lever i bedste velgående her blandt danske ligusterfascister.
    Tænk! at de har fundet på, at det ligefrem skulle være en sygdom, ja en spiseforstyrrelse, at tage vare på sin egen krop………….. Jeg mangler ord!

    Der er vist større kræfter indblandet i denne sag end som så.

    Alle her...Hjælp mig med at sætte dem til vægs!

    Hilsen den arrige og frustrerede.
  13. Anne Gershardt på 22.03.2008
    Hej Trine.

    Jeg kender det med tør hud - især her i vinterhalvåret.. Jeg laver selv en ansigtolie, af en opskrift fra Ole Henrisens bog \'forny dig\'.. Jeg bruger den under min ansigtscreme og min hud er dejlig smidig og fugtig dagen lang. Du får lige opskriften:

    3 cl. avokodoolie
    10 dråber æterisk lavendelolie
    10 dråber æterisk kamilieolie blå
    10 dråber patchouolie.
    Alle ingresienser rystes sammen i en lille glasflaske og opbevares i kæleskabet. Avokadoolie er nærende for huden og virker genopbyggende, fordi den har et højt indhold af essentielle fedtsyrer og A-vitamin. Æterisk lavendelolie prises for sine antirynkeegenskaber. Æterisk kamilleolie blå virker beroligende og genopbyggende på huden og æterisk patchouolie vedligeholder hudens smidighed.

    Håber du kan bruge den..Ü
    Go\' påske..
    Venligst Anne
  14. Trine Hansen på 22.03.2008
    Hej alle!
    Jeg har tør hud i ansigtet.. MIn ansigtscreme kan ikke klare det.. Synes ellers jeg spiser meget olie. Hvormange spsk. fulde skal man mon op på om dagen?? Og er der nogen der kan anbefale en god ansigtscreme til tør hud? Hvis der er nogen der har erfaringer vil jeg meget gerne høre om det!

    Mange knus fra Trine.
  15. Louise A. på 22.03.2008
    Hej
    Det er mig med det sukkerfri chokloade...
    Jeg var så glad for at finde noget, der ikke giver mig sukker-tømmermænd! Jeg har købt nogle stykker til påsken. Vi fandt det frem i går aftes, og tænk - der var noget tilbage i skålen, da aftenen var gået. Så jeg pakkede chokolade væk igen!!! Det var aldrig sket for 3 måneder siden! Jeg har været den vildeste sukkerjunkie, så jeg plejer at æde alt indenfor rækkevidde. Derfor har vi ikke haft slik i huset siden jeg er begyndt på den kernesunde kost. Det var en fantastisk oplevelse! Jeg tror Ninka har helt ret i, at man skal passe på ikke at overspise i det \'sunde\' slik og guf. Det giver bare andre - åbenbart ildelugtende - problemer... Og efter nogle måneder på kernesunde principper er det faktisk muligt for mig at lade være. Det havde jeg lige lyst til at dele med jer.
    Mange glade hilsner fra Louise
  16. Laila Jørgensen på 21.03.2008
    hov....jeg tror at man kan misforstå min glæde ved min mor er helbredt for cancer. Jeg er ufattelig glad - det har dælme være en afsindig hård tid. Jeg er trist til mode fordi jeg ikke synes jeg er motiveret eller kan få succes med det at leve sundt og lære mand samt børn det samme.....ville bare lige sikre mig at min reelle mening kom til udtryk.. natnat fra Laila
  17. Laila Jørgensen på 21.03.2008
    Kære Ninka,

    Det luner - for fanden hvor det luner. At læse om de tanker du har. Men nøj hvor jeg kæmper lige nu - jeg er så tæt på at give op. En mand der spiser hvad jeg serverer men alligevel spiser hvad han vil i firmakantinen ( vi arbejder samme sted og i samme afdeling og derfor indtager vi næsten dagligt frokost sammen -med vores andre kollegaer) Min 7 årige prinsesse - der æææææælser risgaletter and thats it. Alt det andet skal jeg bare ikke servere, uanset hvor indbydende det er. Niks sødmælksyoghurt og ost og rigeligt af det. Det eneste jeg faktisk med held har fjernet fra hele flokken er komælk. Hverken mand eller 3 børn drikker det, men jeg kan ikke få indført glutenfri zone fx - "vi er jo ikke allergiske" . Øv jeg er ved at gi op, mine 7 kg er nu kun 4,5. Al motion holder påskeferie og jeg får bare ikke lettet røven og kommet ud og powerwalke. Jeg har fået al mulig kvalmt at spise her op til påsken - og det straffer mig godt nok nu. Brystspændinger som bare pokker - og så kan jeg jo lære det. Nåmen bare lidt pip fra mig - er så øv for tiden, til trods for min mor i forgårs blev erklæret 100% helbredt for den cancer der ramte hende i oktober 2006, Det er en gave at hun fik livet igen, det ved jeg godt men derfor kan jeg jo godt være trist til mode. Nåmen ville bare lige sige tak for at du deler dine tanker med os.
    Knus Laila
  18. Helle Nielsen på 21.03.2008
    Hej Ninka
    Jeg og mine 2 drenge på 5 og 7 år har nu siden oktober fulgt kostrådene fra din fantastiske bog, stærkt motiveret af, at min ældste søn er autist. Der er i tiden sket meget positivt med os alle 3 bl.a. er de stort set aldrig forkølet mere, energiniveauet er væsentlig forhøjet, jeg har fået styr på nogle hormonforstyrrelser..... Vi får ekstra kosttilskud, Mikkel i større mængder end vi andre. Jeg har hos ham observeret, at der hele tiden skrælles nogle lag af ,bl.a. siger han nu selv, at der er flere ting han ikke kan tåle,som han ellers før spiste, og jeg har stor tiltro til at han mærker rigtigt. I forhold til sin lillebror er der også sket ændringer. Han har nu overskud til at hjæpe og trøste ham i en grad jeg ikke har oplevet tidligere og det i sig selv er fantastisk og værd at glæde sig over. Han har dog stadig sine særinteresser og er repetetiv i sin adfærd og andre symptomer, som hører til diagnosen. Det jeg godt kunne tænke mig at spørge om i den forbindelse er, om din søn nu er helt fri for disse "symptomer"? Er han socialt og empatisk på niveau med "normale" jævnaldrende således at han forstår hvad der er passende og ikke passende at sige og gøre i de rigtige situationer og hvad med den kognitive tænkning? Jeg spørger fordi denne forvandling jo er et skridt videre end at have uro, stress og kaos i kroppen pga. ting vi ikke tåler i kosten. Det er nemt at forstå at hyperaktivitet og raserianfald kan forsvinde ved en sukker, mælke og glutenfri kost, kosttilskud og motion, men hvad med den anden del, som jeg beskriver?Jeg vil blive rigtig glad, hvis du vil svare på mine spørgsmål.
    Jeg er stor fan af dig og følger dagligt med i alles kommentarer herinde på bloggen, er glad og taknemmelig over al den fokus der eksisterer vedr. en sundere livsstil, som bare er et must, hvis vi vil leve et velfortjent og værdigt liv
    kæmpe knus fra Helle
  19. Sussie Jørgensen på 21.03.2008
    Jeg tænker også - skal vi hele tiden sammenligne med stimulanskulturen ?
    Med det vi gjorde engang , med det vi ikke længere gør, skal vores nye valg hele tiden "bare" være alternativer til de "rigtige"

    Jeg elsker at leve med den mad jeg må spise nu og savner ikke den gamle !
  20. lone irene jensen på 21.03.2008
    Kære Ninka og alle andre der læser med.

    jeg blev så rørt,da jeg læste din blog Ninka,nu har jeg de seneste dage fulgt med i lis`s udrensning på melanies blog,jeg er blevet helt besat,Melanie og Lis er suveræne,min datter og jeg har meldt os på holdet til udrensning og glæder os helt vildt.......så var det lige jeg læste denne her tekst,.... Og hvor jeg kom lidt væk fra mine egne behov.

    Jeg har to dejlige sønner på 9 og 8,ham på 8 år er en dejlig lille bølle,der er glad for fodbold og er faktisk vild god til det,han har mange venner og kan det hele...men så er der den anden på 9 år,han kan stort set ingenting,han står i skyggen af lillebror hele tiden,han har problemer med motoriken,kan ikke være med i holdspil da han slet ikke fungere socialt.
    Det er blevet værre og værre igennem årerne,jeg har altid haft en fornemmelse,at der var noget galt,men alle har sagt jeg var lidt hysterisk,men når man nu er mor til 4 børn,mener jeg man godt kan mærke når der er NOGET!!!!
    Til sidst fik jeg dem til at lytte til mig,min dreng fik det så skidt,og selvom jeg har fået ham til at gå til karate,så mister han hurtig lysten til at komme derhen,for som han siger,MOR DET ER KEDELIGT OG DE ANDRE GRINER Af MIG..det gør ondt for en mor at høre.
    Sidste mandag kom vi så endelig ud på børne psykiatisk hospital,vi har også ventet over et år,efter en lang snak,konkluderede de,at der var noget galt med min dreng,og der vil følgende komme nogle undersøgelser......Og nu er det jeg siger til mig selv,hvorfor prøvede jeg ikke at ændre på hans kost noget før,hvorfor har jeg bare ladet ham fylde sig med slik,for jeg kan jo se n u ,at han er en slik/sukker narkoman og med hans adfærds problemer vil han ikke høre tale om,at være sund.Ninka jeg er så taknemlig for at høre om dine og andre`s kostændring og hvad det har betydet både for jer selv og jeres familer.
    glædes over at se billederne i din bog hvor man kan se den udstråling der er over dine dejlige sønner.
    Jeg er sikker på jeg kan hjælpe min dreng,(hans lillebror er med på storesøster og mor`s sundheds bølge,) det er nok bare et spørgsmål om tid,og jeg håber det dublikere når han ser vi andre nyder det..,,,,pyha det blev vidst en lang smøre,det er så svært at udtrykke sig rigtigt når det handler om sit barn.
    Jeg er bange for hvad de finder ud af og hvad de eventuelt kunne finde på at proppe ham med???
    Efter jeg har læst din bog Ninka,er jeg 100 % sikker på at det er kosten ,der har en stor del af skylden.....Hvordan griber jeg det an?
    Håber at du eller andre på bloggen kunne give mig lidt gode råd.
    Glæder mig til din nye bog "ærnesund køleskab" komer med posten :0)
    Rigtig god påske til alle.kærlig hilsen
    lone
  21. lone irene jensen på 21.03.2008
    Kære Ninka og alle andre der læser med.

    jeg blev så rørt,da jeg læste din blog Ninka,nu har jeg de seneste dage fulgt med i lis`s udrensning på melanies blog,jeg er blevet helt besat,Melanie og Lis er suveræne,min datter og jeg har meldt os på holdet til udrensning og glæder os helt vildt.......så var det lige jeg læste denne her tekst,.... Og hvor jeg kom lidt væk fra mine egne behov.

    Jeg har to dejlige sønner på 9 og 8,ham på 8 år er en dejlig lille bølle,der er glad for fodbold og er faktisk vild god til det,han har mange venner og kan det hele...men så er der den anden på 9 år,han kan stort set ingenting,han står i skyggen af lillebror hele tiden,han har problemer med motoriken,kan ikke være med i holdspil da han slet ikke fungere socialt.
    Det er blevet værre og værre igennem årerne,jeg har altid haft en fornemmelse,at der var noget galt,men alle har sagt jeg var lidt hysterisk,men når man nu er mor til 4 børn,mener jeg man godt kan mærke når der er NOGET!!!!
    Til sidst fik jeg dem til at lytte til mig,min dreng fik det så skidt,og selvom jeg har fået ham til at gå til karate,så mister han hurtig lysten til at komme derhen,for som han siger,MOR DET ER KEDELIGT OG DE ANDRE GRINER Af MIG..det gør ondt for en mor at høre.
    Sidste mandag kom vi så endelig ud på børne psykiatisk hospital,vi har også ventet over et år,efter en lang snak,konkluderede de,at der var noget galt med min dreng,og der vil følgende komme nogle undersøgelser......Og nu er det jeg siger til mig selv,hvorfor prøvede jeg ikke at ændre på hans kost noget før,hvorfor har jeg bare ladet ham fylde sig med slik,for jeg kan jo se n u ,at han er en slik/sukker narkoman og med hans adfærds problemer vil han ikke høre tale om,at være sund.Ninka jeg er så taknemlig for at høre om dine og andre`s kostændring og hvad det har betydet både for jer selv og jeres familer.
    glædes over at se billederne i din bog hvor man kan se den udstråling der er over dine dejlige sønner.
    Jeg er sikker på jeg kan hjælpe min dreng,(hans lillebror er med på storesøster og mor`s sundheds bølge,) det er nok bare et spørgsmål om tid,og jeg håber det dublikere når han ser vi andre nyder det..,,,,pyha det blev vidst en lang smøre,det er så svært at udtrykke sig rigtigt når det handler om sit barn.
    Jeg er bange for hvad de finder ud af og hvad de eventuelt kunne finde på at proppe ham med???
    Efter jeg har læst din bog Ninka,er jeg 100 % sikker på at det er kosten ,der har en stor del af skylden.....Hvordan griber jeg det an?
    Håber at du eller andre på bloggen kunne give mig lidt gode råd.
    Glæder mig til din nye bog "ærnesund køleskab" komer med posten :0)
    Rigtig god påske til alle.kærlig hilsen
    lone
  22. Sussie Jørgensen på 21.03.2008
    Det er nemlig rigtigt Ninka.

    Og ved du hvad; vi har et ansvar overfor os selv og det er den vi først og fremmest skal leve op til. Men det har der ikke været tradition for at gøre før. Tidligere generationer er indfødt med at skulle leve uden at fornærme nogen, at sætte andre (hvad naboen mon siger og synes) højere end udviklingen af sin egen identitet og formål.
    Det skal altså bare være i orden at være her på de betingelser vi nu engang vælger; om det er at tage en posefuld med som du også nævner i denne blok fordi det er til jeres bedste ; at kræve sin ret til det liv og den mad som den enkelte synes.
    Hvad alle andre gør er DERES sag. Personligt synes jeg kun at vi kan blive bedre til at glæde os på hinandens vegne og stole på den enkeltes dømmekraft.
    Nå bortset fra det ; jeg synes det er dejligt det du gør i denne sag :-)

    Alt det bedste
    Sussie
  23. anja dalby på 21.03.2008
    Kære Ninka.

    TAK for netop det indlæg! Det er jeg meget glad for. Det gør en stor forskel for mig at du skriver de ting. Du er en skat og får en klapsalve herfra.

    Mange kærlige tanker og hilsner fra Anja
  24. Louise A. på 21.03.2008
    Hej
    Ninka, tak for dit svar på mit spørgsmål om løb. Jeg vil glad løbe videre hver dag - næsten... Har holdt pause i dag, da mine ben var lidt for ømme. Men kan mærke, at jeg har det meget bedre, når jeg får løbet.

    Jeg har fundet noget super lækkert \'hjemmelavet\' chokolade, der er sukkerfrit. Selv min kritiske kæreste kan li det... Det er fra chokoladefabrikken (www.chokolade-fabrikken.dk). Det er sødet med maltitol udvundet af majs, så det skulle også være ok for glutenallergikere. Marcipan og nougat er sødet med henholdsvis sorbitol og fruktose. Man kan ikke købe det via nettet, men på hjemmesiden er der oplysninger om forhandlere rundt om i landet.
    Knus, Louise

Efterlad en ny kommentar

Var denne blog en øjenåbner?

Skriv dig op her og få besked næste gang der er nyt.