Follow me on my new websitesite - Turn Autism Around
Ninkas Detox tips og guides

Traume

I går var det Mortens fødselsdag. Vi fik boghvedenudler i svampesauce fra vores kogebog ”Kernesund Økomad”, kødboller, tomatsovs og til dessert: Tofu-is. Vi fandt det i Kvickly. Der er godt nok masser af sukker i. Men hellere det end mælk…

Og så kigger mit folkeskole-traume op igen i disse dage.

Jeg synes, at børnene har overtaget det grå kontorliv med 8 – 15 ”job” i kedelige lokaler, med stramme regler, hårde stole og ”skal, bør og må ikke” som hovedtema.

Jeg er HELT klar over, at jeg må flytte mit fokus, og at jeg selv skaber det negative billede.

Derfor rykker jeg på det nu.

Derfor har vi herhjemme aftalt, at vi hver dag skal finde noget positivt at sige om skolen. Alle fire skal komme med et bud for at dyrke det, der fungerer, frem for det, der ikke gør.
 
Vi kører sammen – begge forældre hen og afleverer, så der er godt tid og masser af opmærksomhed på at give begge børn en god start i hvert klasseværelse.

Vi mediterer på vej til skole (undtagen føreren af bilen). DET var en rutine, børnene VIRKELIG var glade for i dag (ny opfindelse). Jeg opfordrede dem til at sidde med lukkede øjne, mærke hvordan kroppen har det og finde den indre ro, der kan lede os igennem dagen. De sad helt stille og nød det hele vejen.

Og de gik med en uvant ro i kroppen gennem skolegården.

Hvilede i sig selv.

Næste skridt for mig er at købe træningsbolde, de kan sidde på i stedet for stole og tage et balancebrædt med, som de kan bruge, når kroppen har brug for bevægelse i løbet af timen.

Hvordan går det for jeres børn ude i skolerne og institutionerne?

Kys fra Ninka

(PS: Der er allerede flere interesserede, end vi har plads til på den uddannelse, jeg er ved at skrue sammen, som starter februar 2010. Det er et hjertebarn for mig at skabe et professionelt netværk af højt uddannede og personligt højtudviklede og bevidste ”KERNESUNDE FAMILIECOACHES”. Og lige nu leder jeg efter et perfekt sted til vores retreat, hvor vi lærer at guide familier tilbage til naturen.)

PPS: Bemærk mine kosttilskud i baggrunden på billedet.

Kommentarer (2)

  1. Bitten christensen på 10.03.2010
    jeg har en søn på 16 år som takket være det skolesystem du snakker om nu er håbløst bagud fagligt fordi skolen kun anskuer læring på een måde. heldigvis er vi af og til kommet i kontakt med lærere som har set barnet og han fik lov til at gå lidt rundt, høre ipod når han skulle laver lektier i klassen eller løbe en tur i gården for at få ilt til at klare lidt mere. Men det hører desværre nok stadig til sjælden hederne at folkeskolen ser på at der er mange lærings måder at under vise på og lærere som være anderledes .
  2. Christina Pedersen på 10.03.2010
    Kære Ninka

    Jeg bliver altid så rørt, når du beskriver de lidt sværer ting med jeres børn ude i den store verden. Du er SÅ modig og stærk, når du deler det der betyder allermest, og derfor også det der for mange af os er det aller sværeste at være ærlig og åben om - nemlig når det ikke er helt ok omkring vores børn, tak for din åbenhed og indsigt. En åbenhed der har fået mig til at se, at det i forbindelse med vores børn virkelig rykker, når vi er åbne og ærlige OGSÅ omkring det der ikke fungere og er det sjoveste - for det handler om at tage ANSVAR for ændringerne.
    På skolen hvor vores børn går, har vi et forældreforum, som alle kan meldes sig til, og der mødes vi ca. hver anden måned og diskutere forskellige emner. Emnerne kan være alt hvad der rør sig - motion, kost, læring, konfligter, eksamen, enkelte aldersgrupper, mobbepoltik, udendørsaktiviteter, styrkelse af sanserne, artikler nogle klippet ud og taget med - og der kan også komme emner fra bestyrelsen/lærerne som de mener lige skal vendes med et forum - og så er andre forældre selvfølgelig også velkommen til at komme med emner de synes skolen kunne have gavn af, eller bare møde op en enkelt gang.
    Og hvert år lave forummet også et arrangement for alle forældre og lærer med udefra kommende foredragsholdere, med et af de emne vi har brændt for - og i aften har vi netop sådan et foredrag med indlagt fysisk aktivitet som handler om sansemotorik kontra indlæring.
    Og tilbage til din ide med balancebræt, så har vi netop i det forum taget initiativet til en sanse-, aktivitets- og stimuleringskuffert til hver klasse. Vi ved fra os selv, vores børn og fra lærerne at de fleste børn har brug for at bevæge sig, sidde med noget i hånden eller på anden måde stimulere sanser og celler i løbet af en skoletime. Derfor er jeg den der i øjeblikket er ved at samle materialer, ting m.m. til denne kuffert - og det er blødt til at nyldre og kramme i hånden, ruller til under fødderne, balancebræt til et øjeblik at stå på nede bag de bagerste borde, bolde til at sidde på m.m. Ting der ikke umiddelbart forstyrer timen - lærerne kan introducere det, og eleverne kan derefter selv bruge tingene i timerne, når de har behov. Flere af lærerne har allerede nogle små ting de bruger, og flere bruger også massage i hverdagens undevisning, så derfor glæder det mig rigtig meget på børnenes vegne at de også tager dette til sig.
    Håber at nogle her kan få nogle ideer til lidt positiv indflydelse og aktivitet i børnenes hverdag på skolerne.

    God forårsdag til jer alle,
    Christina

Efterlad en ny kommentar

Var denne blog en øjenåbner?

Skriv dig op her og få besked næste gang der er nyt.